zondag 1 juli 2012

Mijn beestachtige leven

De kindertotempalen van gisteren deden me terugdenken aan de de dierentotem die ik zelf ooit maakte. Dik drie jaar geleden alweer, voor de -enigszins zweverige- opleiding Kunstzinnig Coachen aan de Kleine Tiki in Breda. Volgens opdracht verdeelde ik mijn leven in vier gelijke periodes, en bij elke periode koos ik een dier dat daar symbool voor stond. Tenslotte koos ik een dier dat paste bij de door mij gewenste toekomst.

Door klasgenoten werd er driftig gekleid, geknipt, geplakt en genaaid. Ik ben meer van het tekenen, en maakte daarom voor zwartwitte prentjes met elfjes (gedichtjes van elf woorden volgens het schema 1-2-3-4-1) erbij.



ZEEHOND (0-8 jaar)

Onschuld
Donkere ogen
Aangespoeld op aarde
Wezen uit de oerzee
Welkom

Kwetsbaar
Bescherm hem
Laat hem spelen
Zolang het nog kan
Onbezorgd


Tekening: bijenwasblokjes op hout, op de pc omgezet naar zwartwit



KAT (9-16 jaar)

Opgegroeid
Tussen katten
Mijn kleine grote
Vriendjes op vier poten
Kattengek

Ik
Poeslief kattenkwaad
Soms schuw wegduikend
Soms spinnend van genot
Voelsprieten

Eigenzinnig
Eigen weg
Lange zwerftochten of
Behaaglijk in het nest
Dromend


Tekening: tekening uit kindertijd in oliekrijt, op de pc omgezet naar zwartwit



NACHTEGAAL (17-24 jaar)

Nachtegaal
Zing jouw
Liedjes van verlangen
Over een ver paradijs
Zing

Waar
Is die
Ideale wereld, waar
Ben je werkelijk thuis
Zoek

Vlieg
Ey bolbol
Naar onbekende oorden
Strijk onderweg neer en
Ervaar


Tekening: Oost-Indische inkt en bruine bister, op de pc omgezet naar zwartwit



MOL (25-32 jaar)

Veilig
Het holletje
Onder de grond
Schatgraven en verstoppertje
Graven

Graven
Naar kennis
Over de wereld
Tot op de bodem
Uitspitten

Graven
Naar wijsheid
Inzicht in jezelf
Kop in het zand
Wroeten

Graven
Aarde opzij
Kom maar tevoorschijn
De wereld begroet je
Kiekeboe!


Tekening: grijs potlood en grafietstift



MEEUW (toekomst)

Vliegen
Hoog daarboven
Krachtig en vrij
Met de golven mee
Onbegrensd

Vliegen
Vrije ruimte
Lucht zee land
Dans met de elementen
Onbevangen

Vliegen
Innerlijke koers
Dromen krijgen vleugels
Vliegen de toekomst tegemoet
Onbevreesd


Tekening: grijs potlood en grafietstift, op de pc kleurcontrasten verscherpt



Welke dieren passen er bij jullie leven?

6 opmerkingen:

  1. Wat ben je heerlijk in de weer en wat een creativiteit! Vooral het onbevreeds uit het laatste elfje spreekt me erg aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel erg mooi!!!! super, die combi met de gedichten!

    scan je die tekeningen in om ze te bewerken??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :)
      Ja ik heb ze gescand en met het allersimpelste fotoprogrammaatje zwartwit gemaakt. De onbewerkte versies van de zeehond, de meeuw en de nachtegaal vind je hiertussen:
      http://marijebraakman.hobbykunst.nl

      Verwijderen
  3. wat mooi Marije en leuk dat je nog alle bewaard hebt.
    Het was genieten. Groetjes Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige tekeningen en versjes. Goed bewaren!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties?
- Die lees ik graag!
Rare letters overtypen?
- Dit blog was geheel robotvriendelijk, tot ik dagelijks spam begon te ontvangen. Woordverificatie staat daarom weer aan,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...